مصاحبه

روزه داری باعث کاهش وزن نوزاد نشده و حتی افراد روزه دار بچه های سنگین تری به دنیا می آورند

بسم الله الرحمن الرحیم

مادران باردار به رژیم غذایی خود در ماه مبارک رمضان توجه کافی داشته باشند.

مادران باردار روزه بگیرند یا نه؟

یکی از گروههایی که در ماه مبارک رمضان ، جهت روزه گرفتن سئوال دارند مادنران بار دار می باشند و همیشه این سئوال مطرح است که آیا روزه گرفتن به جنین آسیب می رساند یا نه؟

سلامت جنین هنگام روزه داری مادر از دو جنبه تغذیه مادر و اختلال در سوخت و ساز بدن وی قابل بررسی می باشد و تغذیه مناسب مادر معمولا با افزایش وزن وی کنترل می گردد که به طور متوسط در طول بارداری حدودا 11 کیلوگرم است . بعضی خانم های حامله به علت احساس خطر از روزه گرفتن اجتناب کرده و بعضی دیگر حتی در حالات طاقت فرسای اواخر حاملگی روزه می گیرند و عده ای هم همیشه سئوال دارند که چه کار انجام دهند؟

 تحقیقات مختلفی در کشورهای مختلف و اسلامی در این زمینه صورت گرفته که به نتایج جالب و مختلفی رسیده اند که از جمله : روزه داری باعث کاهش وزن نوزادان نشده و حتی افراد روزه دار بچه های سنگین تری به دنیا می آورند در پژوهش دیگر نیز مشخص شده که به لحاظ میزان کم خونی در دوران بارداری و تولد نوزاد کم وزن در سه ماهه دوم و سوم بارداری میان زنان روزه دار و غیر روزه دار فرق چندانی ندارد و طبق این پژوهش در صورتی که زنان حامله از سلامتی کامل برخوردار باشند ، با کمک  و مشورت تیم بهداشتی و مراقبت کافی در دوران بارداری ، می توانند در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند ولی روزه داری در همه دوران بارداری توصیه نمی شود.

روزه داری در سه ماهه دوم تآثیرات سوء بر جنین ندارد اما در سه ماهه سوم به خاطر اینگه 50تا70 درصد انرژی جنین از گلوکز مادر تامین می شود ، روزه داری سبب افزایش برداشت از ذخایر چربی و به دنبال آن افزایش ترکیبات کنونی در خون مادر می شود این ترکیبات از طریق جفت وارد گردش خون شده و به سیستم عصبی او آسیب می رساند بنابراین روزه داری در این دوران توصیه نمی شود.

طبق پژوهش دیگر نیز آن تعداد از زنان باردار که در سه ماهه نخست بارداری هستند و حالت تهوع ندارند می توانند روزه بگیرند

از نکات مهمی که مادران بارداری که روزه می گیرند این است که به رژیم غذایی خود در ماه مبارک رمضان توجه کافی داشته باشند و به آن اهمیت زیادی دهند تا بتوانند فرزندی سالم به دنیا بیاورند و نیز نکته اول: اینکه باید مقدار کالری مورد نیاز آنها براساس وزن – قد و سن حاملگی شان توسط کارشناس تغذیه محاسبه می شود . علاوه بر این رژم غذایی برای زنان باردار سالم روزه دار باید به گونه ای باشد که پروتئین و سبزیجات میوه و خوراکی ها ی شیرین مفید و مغذی نظیر خرما بویژه هنگام افطار و سحر به میزان بیشتری در آن وجود داشته باشد .

در ماه اول حاملگی در صورت بروز عوارض گوارشی غیر قابل تحمل مانند استفراغ – سوزش سردل و لزوم خوردن غذا با فاصله کمتر حکم بیمار را پیدا می کند و نیز  در سه ماه آخر بارداری جهت وزن گرفتن جنین روزه نباید گرفته شود.

علاوه بر موارد ذکر شده مروری بر متابولیسم پروتئین ، کربوهیدرات و چربی ها در زنان باردار با توجه به رشد سریع جنین و جفت و افزایش احتیاجات آنها تغییرات متابولیسمی قابل توجهی در بدن مادر ظاهر می شود . حاملگی طبیعی باعث کاهش مختصر قند خون در حالت ناشتا و افزایش انسولین حذف و افزایش قند خون بعد از مصرف غذا می شود . بعد از صرف غذا حاوی گلوکز هایپرگلیسیمی  و هاییپرانسولین  طولانی ، هدف تامین گلوکوز جنین در فواصل غذا می باشد.

از طرفی بروز مقاومت بافتهای محیطی در زنان حامله نسبت به اثر انسولین مشهود است در حالت ناشتا کاهش اسیدهای آمینه و گلوکز پلاسما و افزایش اسیدهای چرب آزاد و تری گلیسیرید و کلسترول در پلاسمای خانم حامله مشهود است که از این تغییر سوخت از گلوکز به چربی به عنوان تشدید گرسنگی یاد می شود و زمانی که حالت ناشتا در خانم حامله طولانی شود این تغییرات شدیدتر است. 

الهام رشوند

کارشناس مامایی و مسئول بخش زایمان

بیمارستان کوثر

 
امتیاز دهی