مصاحبه

مصاحبه باخانم پروانه عزیز محمدی کارشناس پرستاری و کاردان بیهوشی

تأمین و ارتقائ سلامت انسانها ،به عنوان آرمان اصلی حرفه پرستاری مطرح می باشد. این جملات گفته های پروانه عزیز محمدی کارشناس پرستاری و کاردان بیهوشی اتاق عمل بیمارستان کوثر است 13سال در حرفه پرستاری مشغول بکار و دارای یک فرزند دختر به نام آرام و همسر ایشان هم از همکاران در بیمارستان ارتش قزوین و مدیر خدمات پرستاری مرکز خصوصی جراحی پارس می باشد. در ادامه به مناسبت فرارسیدن روز پرستار و انتخاب ایشان به عنوان پرستار نمونه سال 1393 این مرکز گفتگوهایی با ایشان ترتیب دادیم که به آن اشاره می کنیم:

با سلام

لطفا بفرمایید که چطور و با چه انگیزه ای وارد حرفه پرستاری شدید :

بنده هم سلام دارم خدمت شما و همکارانم در بیمارستان کوثر و نیزروز پرستارو ولادت حضرت زینب (س) را به شما و خانواده محترم بیمارستان کوثر تبریک عرض می نمایم ،از آنجایی که پرستاری در خانواده ما به صورت ارثی بوده یعنی مادربزرگم و مادرم در قسمت بهداشت و تنظیم خانواده دانشگاه علوم پزشکی قزوین مشغول بکار بودند و من هم به توصیه این عزیزان وبا انگیزه بالاو علاقه ای که از قبل داشته این رشته را انتخاب نموده  و چون خودم می دیدیم مادرم چه سختیهایی رادر این راه تحمل می کند و همیشه به لطف خداوند سربلند از کار خود بیرون می آید دوست داشتم این سختی را تجربه کنم و نیز وقتی روز اول به عنوان دانشجو وارد بیمارستان شدم و از آنجایی که این رشته را دوست داشتم به لطف خداوند متعال تمام سختیها و دشواریهایی که برایم تعریف کرده بودند و خودم دیده بودم بر من آسان شد زیرا در طی این سالها فهمیدم که خداوند سعادتی نصیب من کرده که بتوانم دردی را از دردمندی برطرف کنم و این بالاترین لذتی است که با هیچ چیز در دنیا  قابل مقایسه نیست و اگر امروز با همه سختیها و کم لطفی ها شغلم را دوست دارم به خاطر عشقی است که باری تعالی به عنوان سرمایه در وجودم نهاده.

آیا همسرتان از شغل شما رضایت دارند و چقدر در کارهای منزل به شما کمک می کنند؟

من فکر می کنم کسی که پرستار است حتما باد یک خانواده فداکار داشته باشد خدا را شکر من با همسرم سر شغلم هیچ مشکلی ندارم و ایشان همیشه با صحه صدری که دارند در کارهای منزل به بنده کمک می کنند و در اینجا من از ایشان و مادرم و مسئولم سرکار خانم عسگری تقدیر و تشکر میکنم.

بی زحمت حرفه پرستاری را به طور خلاصه توضیح دهید

پرستاری حرفه ای تخصصی است با نقشهای چند گانه که دارای وظایف عمومی و تخصصی است

وظایف عمومی در کلیه سشطوح خدماتی و اختصاصی در سطوح تخصصی ارائه می شود

((تأمین و ارتقاء سلامت انسانها ،به عنوان آرمان اصلی حرفه پرستاری مطرح می باشد))

به برخی از وظایف پرستاران براساس استانداردهای مراقبتی اشاره می کنیم/

1* جلب اعتماد و اطمینان مددجو وبرقراری ارتباط حرفه ای مئوثر و پاسخ صحیح به سئوالات آنها

2* کسب اطلاع از وضعیت سلامت مددجو و ثبت در پرونده

3* همکاری در انجام آزمایشات کلینیکی و پاراکلینیکی

4* اقدامات مراقبتی بر اساس استانداردهای حرفه پرستاری

5* نظارت بر اقدامات تیم پزشکی و انجام اقدامات ضروری و ثبت و پیگیری آنها

خاطرات شیرین و تلخ  خود را ذکر نمایید

حرفه پرستاری پر از خاطرات تلخ وشیرین است و چون بیان خاطرات تلخ را دوست ندارم از گفتن آن امتنا می کنم ولی خاطرات شیرین زیاد است که بارها در شیفت خود من در اتاق عمل رخ داده  مثلا مادرانی که بعد از 20سال بچه دار می شوند و وقتی نوزادشان را به آنها نشان داده و نیز اینک خوشحال می شوند را به عنوان خاطره شیرینذکر می کنم

آیا از خدمت کردن به بیماران راضی هستید و بیمار را تا چه حد نزدیک خود می بینید

حتما همین طور است و در حرفه ما باید باشد چون با جان و زندگی انسان سر و کار داریم و همین که برای ما دعا می کنند بسیار خوشحال هستم و حس خوبی دارم  و سعی می کنم همان کاری را که برای خانواده ام می کنم برای بیمار نیز انجام دهم

نظرتون را در مورد طرح تحول نظام سلامت بفرمایید

با اجرا این طرح به بیماران و خانواده آنها از نظر گرفتن خدمات با کیفیت بالاتر و کاهش هزینه ها کمک شایانی می شود . اما از نظر شخص یک پرستار باید بگویم با افزایش تعدادبیماران و افزایش بار کاری ، فشلرکاری بسیار زیادی بر پرستاران و پرسنل زحمتکش بیمارستانها وارد می شود کهانشائ... امیدوارم مسئولین به این موضوع هم رسیدگیی بفرمایند و نیز مشکلاتی هم در مقوله پرستاری و جود دارد که از جمله آن می توان به کمبود امکانات رفاهی و ،کمبود نیروی انسانی،و عدم ارزشگذاری لازم برای کارپرستار و همچنین با توجه به اینکه پرستاران ساعتهای زیادی در بیمارستان حضور دارند حقوق و مزایای آنها با سختی کارشان متناسب نیست و این موجب کاهش انگیزه در کادر پرستاری می شود که به آن اشاره شد.

منشور حقوق بیمار در بیمارستان کوثر را بفرمایید

منشور حقوق بیمار در این بیمارستان بر 5 محور می باشد

1/ دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیماراست

2/اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار بگیرد

3/ حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود

4/ ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترتم به حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل رازداری باشد

5/ دسترسی به نظام کار آمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است

در آخر:

1/ مقایسه دو روش آموزش حضوری و غیر حضوری بر افزایش شیردهی انحصاری بر مادران باردار( چهاردهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی مهر ماه 1393)

2/ بررسی سیاست های بهداشت باروری در ایران ( چهاردهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی مهر ماه 1393)

3/ بررسی ارتباط بین استرس های شغلی و رضلیت مندی شغلی کارکنان ( چهاردهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی مهر ماه 1393)

4/ مقایسه تأسیر آموزش شردهی بر میزان آگاهی و عملکرد مادران سزارینی و طبیعی( چهاردهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی مهر ماه 1393)

5/ استانداردها و شیوه های نوین آموزشی بیمار و خود مراقبتی( سومین کنگره آموزش بیمار و خود مراقبتی دی ماه 1393)

6/ جایگاه آموزش بیمار و خود مراقبتی در نظام سلامت ( سومین کنگره آموزش بیمار و خود مراقبتی دی ماه 1393)

از مشارکت در مقالات پذیرفته شده خانم عزیز محمدی  می باشد

و نیز پرستار نمونه در سطح دانشگاه علوم پزشکی قزوین و بیمارستان کوثر

از اینکه وقت خودتون را در اختیار واحد روابط عمومی بیمارستان کوثر جهت مصاحبه  گذاشتید تشکر می کنیم
 
امتیاز دهی